Hagyatéki ügyintézés
A hagyatéki eljárást a közjegyző folytatja le, a jogszabályban meghatározott eljárási cselekményre a jegyzőnek van hatásköre.
Az eljárás lefolytatására
- az örökhagyó utolsó belföldi lakóhelye,
- az a) pontban foglaltak hiányában az örökhagyó utolsó belföldi tartózkodási helye,
- az a) és b) pontokban foglaltak hiányában az örökhagyó belföldi elhalálozásának helye,
- az a)–c) pontokban foglaltak hiányában a hagyatéki vagyon fekvésének helye,
- az a)–d) pontokban foglaltak hiányában a Magyar Országos Közjegyzői Kamara – az öröklésben érdekelt hozzá benyújtott kérelme alapján történő – kijelölése szerinti közjegyző illetékes.
Az eljárás akkor indul, amikor a jegyző
- a halottvizsgálati bizonyítvány alapján,
- az a) pont szerinti irat hiányában a holtnak nyilvánító vagy a halál tényét megállapító végzés alapján,
- olyan személynek a bejelentése alapján, akinek a hagyatéki eljárás megindításához jogi érdeke fűződik, vagy
- az ingatlanügyi hatóság bejelentése alapján az örökhagyó haláláról értesül.
A leltározást a jegyző végzi, kivéve ha a leltár felvételének vagy kiegészítésének szükségessége a jegyző vagy a jegyző által megbízott ügyintéző eljárása után merült fel, ez esetben a leltározást a közjegyző végzi.
A leltározást akkor is a közjegyző végzi, ha a jegyző jogszabályban meghatározott határidőn belül a leltárt nem készíti el, és erről a közjegyző értesül.
A leltárt 30 napon belül kell elkészíteni. Az ingatlanügyi hatóság bejelentése alapján induló hagyatéki eljárás során a leltárt 60 napon belül kell elkészíteni.
Vonatkozó jogszabályok:
- 2010. évi XXXVIII. törvény a hagyatéki eljárásról
- 29/2010. (XII. 31.) KIM rendelet a hagyatéki eljárás egyes cselekményeiről
Ügyintéző:
Név | Telefonszám |
Mihelcz Andrea | +36-62/263-015 |